Google Drive for Desktop is een essentiële tool voor iedereen die zijn bestanden georganiseerd en toegankelijk wil houden vanaf je eigen bestandsbeheer. Door deze applicatie te installeren, kun je eenvoudig bestanden synchroniseren, opslaan en delen tussen je eigen bestandsbeheer en je Google Drive. In dit artikel nemen we je mee door het proces van het installeren van Google Drive for Desktop, zodat je moeiteloos je bestanden kunt beheren en raadplegen.


De complete videohandleiding


Houd deze pagina in de gaten! 'De Complete Videohandleiding' is onderweg en zal binnenkort hier beschikbaar zijn voor jou.


De beknopte videohandleiding




De uitgeschreven handleiding


Pro tip

Direct naar de downloadpagina: https://www.google.com/drive/download/


Stap 1: Inloggen op je Google-account

Zorg ervoor dat je bent ingelogd op je Google-account. Als je nog niet bent ingelogd, ga dan naar https://accounts.google.com en log in met je gegevens.


Stap 2: Download Google Drive for Desktop

Ga naar de Google Drive-website: https://drive.google.com

Klik rechtsboven in op het tandwieltje en kies: 'Drive for Desktop downloaden'

Klik in het volgende venster op de blauwe knop 'Drive for Desktop downloaden' om het installatiebestand voor Google Drive for Desktop te downloaden.


Stap 3: Installeer Google Drive for Desktop


Voor macOS:

Ga naar de map waarin het gedownloade installatiebestand zich bevindt (standaard wordt dit waarschijnlijk gedownload naar je 'Downloads' map).

Dubbelklik op het gedownloade bestand met de naam 'GoogleDrive.dmg' en vervolgens op 'GoogleDrive.pkg' om het installatieproces te starten.

Voor Windows:

Ga naar de map waarin het gedownloade installatiebestand zich bevindt (standaard is dit de 'Downloads' map).

Dubbelklik op het gedownloade bestand met de naam 'GoogleDriveSetup.exe' om het installatieproces te starten.

Volg de stappen op het scherm om Google Drive for Desktop te installeren.


Stap 4: Inloggen en synchronisatie instellen

Na de installatie:

Voor macOS: ga naar je map 'Apps' en dubbelklik je op het Google Drive-pictogram om het programma te starten.

Voor Windows: ga naar het Start-menu en zoek naar Google Drive, klik vervolgens op het Google Drive-pictogram om het programma te starten.


Voer je Google-accountgegevens in (hetzelfde account als in stap 1) en log in.



Voor macOS: Je hebt nu Google Drive for Desktop succesvol geïnstalleerd op je MacBook en je kunt je bestanden synchroniseren en beheren vanuit Finder.

Voor Windows: Je hebt nu Google Drive for Desktop succesvol geïnstalleerd op je computer en je kunt je bestanden synchroniseren en beheren vanuit Windows Verkenner.


De genoemde bestandsnamen zoals 'GoogleDriveSetup.exe' kunnen in de toekomst veranderen naarmate Google updates uitbrengt, dus het is altijd goed om de exacte naam te controleren op het moment van downloaden.


De officiële Google handleiding


Extra Informatie:

Zie de onderstaande link voor meer informatie:

https://support.google.com/drive/answer/10838124